Wat is employer branding


Employer branding. Moeten we hier rekening mee houden of is het onnodig? Zeker is dat een krachtig employer branding eruit springt en dat dit helpt om geschikte medewerkers aan te trekken. Steeds meer bedrijven investeren daarom in het creëren van een prettige werkplek en gelukkige medewerkers.

Aantrekken en behouden

Maar wat houdt employer branding precies in? Elke organisatie heeft een beeld naar buiten, een merk dus. De één is sterker dan de ander. In goed maar niet bekend Nederlands is het dus: de reputatie en beeld naar buiten van een bedrijf als werkgever. Het doel van deze branding is om de juiste kandidaten aan de organisatie te koppelen en participatie onder huidige medewerkers te creëren. Branding gaat dus niet alleen over het aantrekken van nieuwe mensen, maar ook over het behouden van het huidige personeel.

lange termijn

Nu de arbeidsmarkt krap is, staat employer branding hoog op het verlanglijstje van veel werkgevers en recruiters. Maar het is geen magische formule die u snel toepast. Een onderscheidend rekruteringsmerk vereist vooral een duidelijke visie en geduld. De basis van employer branding ligt daarom in een statement en visie op talent, verspreid door het management van het bedrijf.

Centrale eigen medewerkers

Bij bedrijven die succesvol gebruik maken van een employer brand, staan de eigen medewerkers centraal in de organisatiestrategie. Hun besturen verspillen dan ook geen moment om uit te stralen en dit te vertellen in elk contact met de belangrijkste stakeholders: ook hun eigen medewerkers. Employee branding is dus geen doel op zich, maar een middel om talent aan te trekken en te behouden. Goede mensen zijn belangrijk om zakelijke doelen te bereiken. Dus hoe beter als organisatie in staat is om ervoor te zorgen dat talenten en huidige medewerkers uw organisatie leuker vinden dan de rest, hoe beter de organisatie werkt en bloeit.

Hulp bij employer branding?

Vindt u het nou lastig zelf employer branding toe te passen of wilt u het simpelweg gewoon uitbesteden aan professionals? Neem dan contact met ons op of plan een gesprek in. Dan geven wij u antwoord op al uw vragen en helpen wij u verder!