Vandaag de dag is het een opgave om vacatures te volbrengen. Zeker als lege posities moeilijk in te vullen zijn doordat de doelgroep bijvoorbeeld nauwelijks beweegt. Het inzetten van recruitmentmarketing of het in dienst nemen van een werving- en selectiebureau biedt voor veel organisaties de oplossing. Maar wat is nou de beste keuze? In deze blog lees jij de volgende strijd: recruitment marketing tegen werving- en selectiebureaus.
Recruitment Marketing VS Werving- & Selectiebureau: kosten
Allereerst kijken wij even hoe deze verschillende stromingen werken. Recruitmentmarketing houdt in dat de vacature wordt vertaald naar verschillende advertenties. Deze advertenties worden op de juiste platformen tentoongesteld om zo de doelgroep binnen te halen. De technologie doet zijn werk. Met Werving- en selectiebureaus wordt alles, zoals het woord zegt, uit handen genomen. Zo wordt er tijd en moeite ingezet om de juiste kandidaten te vinden via verschillende manieren en hem te selecteren. Hier doen dus de mensen het werk. De verschillen zitten hem daarom ook in de kosten. Gemiddeld genomen kost een werving- en selectiebureau 20% van het jaarlijkse salaris van de functie. Met een modaal inkomen van 36.000 euro zit je dus al op 7.200 euro kosten. Een recruitment marketing bureau vraagt veel minder dan dat. De campagnes liggen vaak tussen de 1000 en 2000 euro afhankelijk van de opdrachtnemer. Recruitment marketing wint dus op de kosten van de twee manieren van werven.
Recruitment Marketing VS Werving- & Selectiebureau: snelheid
Gaan we kijken naar de snelheid waarin vacatures worden vervult, is het heel variabel wie sneller is. Een recruitment marketeer kan lastig garanties geven over wanneer ze iemand aandragen. Is dat al na een paar dagen of over 3 weken? Dat is lastig voor een recruitment marketing bureau omdat zij zitten met de responsietijd. Door meer tijd in de opdracht te stoppen, zorgt dit niet persé voor meer aanmeldingen. Natuurlijk er moet gewerkt worden maar de techniek en de marketing moet het werk doen. Ga daarom altijd in zee met een partij met een bewezen track-record. Op deze manier weet jij waar je aan toe bent en spreken de resultaten voor zich. Een werving- en selectiebureau kan sneller zeggen wanneer ze resultaat verwachten. Vaak omdat zij personen in hun netwerk hebben. Wie dit punt wint is lastig te zeggen. Recruitment marketeers hebben wel meer variabelen, maar dat betekent niet dat zij minder snel hun vacatures vervullen. Een gelijk spel dus.
Recruitment Marketing VS Werving- & Selectiebureau: naamsbekendheid
Daarnaast is het nog wel belangrijk om te kijken naar de manier waarop een vacature wordt vervuld en wat men liever heeft. Via recruitment marketing zie je vaak dat de naamsbekendheid versterkt wordt. Dit zien we omdat er wordt geadverteerd vanuit de naam van de opdrachtgever. Dit zorgt voor een hechte band van de kandidaat en het bedrijf. Dit zie je niet terug bij werving- en selectiebureaus. Zij vervullen afstandelijker de opdrachten. Hier heeft dus de recruitment marketingbureaus een streepje voor.
Schakel ons in
We kunnen dus concluderen dat de recruitment marketeers een cruciale nieuwe rol spelen in het aantrekken van nieuw personeel. Wil jij nou ook een goede recruitment marketing partij inschakelen? Wij hebben bewezen resultaten die ondersteunen wat wij zeggen. Neem nu contact met ons op.